انواع مودم و تعمیرات مودم ADSL :

مودم چیست؟

مودم دستگاهی سخت افزاری است که در مسیر ورود سیگنال‌های ورودی از شرکت ارائه دهنده اینترنت قرار می‌گیرد و این سیگنال‌ها را به داده‌هایی تبدیل می‌کند که توسط موبایل، تبلت، کامپیوتر، لپ تاپ و سایر لوازم الکترونیکی قابل استفاده باشند و از بستر اینترنت بهره ببرند.

مودم‌ها شامل دو نوع معمولی و ADSL می‌شوند.

مودم‌های معمولی از طریق کابل LAN به کامپیوتر و یا لپ تاپ متصل می‌شوند و فاقد WiFi هستند.

اما مودم‌های ADSL، هم ارتباط کابلی و هم ارتباط بیسیم برقرار کرده دسترسی به اینترنت را با سرعتی بالا در اختیار شما قرار می‌دهد. البته با توجه به استفاده فراوان از WiFi و شبکه بی‌سیم، مودم‌های ADSL بیشتر مورد استفاده هستند.

انواع مودم :

مودم های معمولی

مودم های معمولی دارای پورت های RJ-11 می باشند ولی برای اتصال به شبکه تلفن مورد استفاده قرار می گیرند. از کاربردهای این نوع مودم ها اتصال به اینترنت Dial-up می باشد. مودم های معمولی بر روی کامپیوترها قرار میگ رفتند و با استفاده از کابل های دو سر RJ-11 به شبکه تلفن عمومی و یا Public Switch Telephone Network(PSTN) متصل می شدند تا کاربر بتواند به اینترنت متصل شود.

مودم های معمولی دارای دو نوع می باشند:

مودم های داخلی (Internal Modem)

مودم های خارجی (External Modem)

مودم های داخلی

همانطور که از نام این نوع مودمها مشخص است، مودمهای داخلی (Internal Modem)در داخل کامپیوتر قرار میگیرند. در واقع بر روی مادربرد کامپیوترها یک اسلات وجود دارد که به آن PCI Express میگویند.

مودم های خارجی

 مودمهای خارجی (External Modem) مودم هایی هستند که از طریق پورتهای USB به کامپیوترها متصل میشوند. این نوع مودمها نیز دارای پورت RJ-11 می باشند.

مودم وایرلس USB چیست؟

مودم وایرلس (Mobile Broadband Dongle) که اینترنت دانگل نامیده می‌شود، یک دستگاه USB کوچک است که امکان دسترسی به اینترنت از طریق تکنولوژی‌های مخابراتی سیار ۳G و ۴G  را ایجاد می‌کنند.

با توسعه مخابرات سیار و بهره‌برداری از نسل سوم و چهارم ارتباطات موبایل، زمانی که دور از محل‌کار یا منزل هستیم؛ مودم‌های وایرلس USB بهترین گزینه برای کاربران اینترنت به شمار می‌روند

مودم‌های وایرلس به دلیل قابلیت‌های بیشتری که نسبت به خطوط ارتباطی ثابت دارند، بسیار پرکاربرد هستند.

 تفاوت وای فای با وایرلس چیست؟

یک اتصال وایرلس از یک شبکه موبایلی استفاده کرده و به شما امکان استفاده از اینترنت در همه جا را می دهد. در حالی که برای ایجاد یک ارتباط Wi-Fi شما نیاز به نصب سخت افزار در خانه دارید یا مجبور خواهید بود در محدوده روتری که از طریق آن به اینترنت دسترسی دارید، باقی بمانید.

به عبارت دیگر Wi-Fi ابزار استانداردی است که سیستم های کامپیوتری از طریق آن به شبکه های بی سیم متصل می شوند. در اصل ارتباط Wi-Fi تنها بین دستگاه و Router برقرار می شود. اکثر روترها به یک مودم کابلی یا DSL یا هر نوع دیگر متصل اند که دسترسی به اینترنت را برای همه دستگاه های متصل به روتر Wi-Fi فراهم می کند.

ارتباط Wireless محدوده وسیع تری نسبت به ارتباط Wi-Fi را تحت پوشش قرار می دهد. برای داشتن یک ارتباطات Wi-Fi خوب و باکیفیت برخی مواقع لازم است در همان ساختمانی که روتر Wi-Fi در آن وجود دارد باقی بمانید.

سرعت آپلود و دانلودی که یک ارتباط Wireless در اختیار ما قرار می دهد معمولاً از یک ارتباط Wi-Fi کمتر است. طبق یک مقاله در PCWorld کاربرانی که به سرویس وایرلس ۴G  دسترسی داشتند،

می توانستند با سرعت ۹٫۱۲ و ۵٫۸۶ مگابیت بر ثانیه دانلود و آپلود کنند. سرعت در شبکه های ۳G

به مراتب پایین تر از این مقدار است.

یک مودم – روتر  وای فای  می تواند سرعت انتقالی معادل ۳۱۱ مگابیت بر ثانیه ارائه کند ولی سرعت ارتباط اینترنتی مورد استفاده در آن، سرعت دانلود و آپلود را کاهش می دهد.

سرویس  ADSLچیست؟


سرویس ADSL یکی از راه های اتصال و استفاده از اینترنت بر بستر کابل های رایج فعلی تلفن است. یعنی برای توسعه و گسترش آن نیازی به کابل کشی جدید از سرویس دهنده اینترنت )که ISP نامیده میشود(به محل کاربر نهایی، نیست. این سرویس از سرعت دانلودی تا ۲ مگابایت پشتیبانی میکند که البته بستگی مستقیمی به فاصله کاربر تا مرکز مخابرات دارد.

در عمل سرعت هایی تا حد ۲ مگابایت قابل ارائه هستند. بیشترین فاصله مجاز کاربر تا مرکز مخابرات حدود ۶ کیلومتر است.

مزایای استفاده از سرویس ADSL عبارتست از:

  • عدم اشغال شدن خط تلفن
  • قابلیت به اشتراک گذاری راحت بین چند کاربر
  • اتصال دائمی و بدون نیاز به انتظار به اینترنت
  • قیمت بسته های بسیار ارزانتر نسبت به اینترنت موبایل

شما برای استفاده از سرویس ADSL نیاز به خرید اشتراک آن از یک ISP محلی (همانند آسیاتک) و یک مودم ADSL

می باشید. پس از درخواست شما برای اشتراک به ما (کامپیوتر سروقد)، ISP در مرکز مخابرات خط تلفن شما را به دستگاه های سرویس دهنده خود متصل می کند. نشانه فعال بودن سرویس اینترنت روی خط شما، روشن شدن چراغ ADSL مودم می باشد ، سپس شما بعد از تنظیم مودم ADSL میتوانید به اینترنت دسترسی داشته باشید.

نکات مهم:

  1. سرویس ADSL فقط روی خط تلفن ثابت و بدون  (PCM) قابل ارائه است.
  2. برای ارائه ADSL باید فاصله محل شما تا مخابرات کمتر از ۶ کیلومتر باشد ( درصورت بیشتر شدن سرعت شما کاهش پیدا می کند).
  3. سرعت سرویس شما وابستگی مستقیم به کیفیت سیم کشی داخلی ساختمان دارد (درصورت بد بودن سیم کشی سرعت شما کاهش پیدا می کند)
  4. سرعتی که شما خریداری کرده اید (مثلا ۸ مگابیت) دو نکته دارد :
  5. در زیر سرعت واقعی سرویس ها محاسبه شده است
سرعت بر حسب بیت:۲۵۶ کیلوبیت۵۱۲ کیلوبیت۱ مگابیت۲ مگابیت۴ مگابیت۸ مگابیت۱۶ مگابیت۳۲ مگابیت
سرعت دانلود بر حسب بایت:۳۲ کیلوبایت۶۴ کیلوبایت۱۲۸ کیلوبایت۲۵۶ کیلوبایت۵۱۲ کیلوبایت۱ مگابایت۲ مگابایت۴ مگابایت
  • هر چه سیم کشی داخلی ساختمان شما ضعبفتر باشد سرعت شما به صورت خودکار هم خواهد شد

۵- نشانه فعال بودن سرویس روی خط شما، روشن شدن چراغ ADSL مودم است.

مراحل عمومی عیب یابی:

۱- ابتدا از روشن بودن مودم و اتصال صحیح آن به خط تلفن و کامپیوتر (ابتدا فقط بوسیله کابل) مطمئن شوید.

  • از فعال بودن سرویس اینترنت خود مطمئن شوید. نشانه فعال بودن خط ADSL، روشن شدن چراغ ADSL  روی مودم می باشد. اگر چراغ ADSL روشن میشود ولی به اینترنت دسترسی ندارید ممکن است اشتراک شما تمام شده باشد. سرویس دهنده های اینترنت خط شما را تا چندین روز پس از اتمام اشتراک یا حجم مصرفی، باز هم فعال نگه می دارند. پس حتما پس از روشن شدن چراغ ADSL، بازهم فعال بودن اشتراک خود را با ISP چک کنید. اگر چراغ ADSL روشن نمیشود و ISP ادعا میکند که سرویس شما فعال است حتما با یک مودم دیگر روشن شدن چراغ ADSL را چک کنید و در صورت فعال شدن چراغ ADSL مودم دوم میتوان نتیجه گرفت که مودم اول خراب شده است (این ایراد شایع بوده و امکانپذیر است). در صورتی که چراغ ADSL مودم دوم (که از کارکرد آن اطمینان دارید) روشن نشد می توانید به سراغ ISP رفته و مطمئن شوید که سرویس غیر فعال شما را فعال خواهند کرد.
  • اگه شما مودم ADSL خود را تعویض کرده اید توجه داشته باشید که برخی از ISP ها شناسه سخت افزاری مودم قبلی شما را به عنوان تنها مودم معتبر برای استفاده از سرویس شما، قفل میکنند. یعنی با تعویض مودم، شما به هیچ وجه امکان اتصال به اینترنت را نخواهید داشت. این مورد را با ISP بررسی کرده و در صورت فعال بودن این حالت، مودم جدید را از خط تلفن جدا و سپس از ISP بخواهید تا خط شما را ریست کند. پس از آن مودم جدید را به خط متصل کنید. قفل کردن آدرس سخت افزاری مودم ها یک امکان امنیتی برای جلوگیری از سوء استفاده از اشتراک شماست ولی ممکن است این مشکل را ایجاد نماید.
  • پس از تنظیم مودم و فعال بودن سرویس اینترنت روی خط، چراغ اینترنت مودم ها روشن میشود (البته در حالت PPPoE ) اگر در این حالت باز هم روی کامپیوتر خود اینترنت ندارید از سالم بودن کابل شبکه همراه مودم مطمئن شوید. سپس از تنظیمات صحیح کارت شبکه اطمینان حاصل کنید. نشانه صحیح اتصال کابلی صحیح و تنظیمات صحیح کارت شبکه، چشمک زدن چراغ LAN روی مودم و روی کارت شبکه کامپیوتر است.
  • مودم های ADSL از روش های مختلفی برای اتصال به اینترنت بهره می برند. در ایران سرویس ADSL روی بستر PPPoE ارائه میشود. یعنی هنگام تنظیم مودم باید این حالت را انتخاب کنید. در این حالت مودم با استفاده از Username و Password ی که شما از ISP دریافت کرده و وارد نموده اید بصورت اتوماتیک به اینترنت متصل میشود و برای استفاده از آن روی کامپیوتر به هیچ کار خاص دیگری نیاز نیست. برخی از کاربران پس از تنظیم مودم به صورت PPPoE، باز هم روی ویندوز اقدام به ساخت کانکشن PPPoE می نمایند که لازم نیست و ممکن است باعث عدم اتصال سایر کامپیوتر ها به اینترنت شود. پس در حالتی که مودم را در مد PPPoE تنظیم میکنید دیگر کانکشنی نسازید. حالت دیگر مد بریج (Bridge) است. در این حالت مودم مانند یک پل ارتباطی عمل کرده و باید روی کامپیوتر خود کانکشن Broadband از نوع PPPoE بسازید. توجه کنید در این مد فقط و فقط اولین کامپیوتری که کانکشن PPPoE را اجرا کرده باشد به اینترنت متصل شده و سایر کامپیوتر ها متصل نخواهند بود. این حالت به ندرت و در موارد خاص استفاده میشود. پس اگر با کابل میتوانید به اینترنت متصل شوید و روی وایرلس مودم خیر، این مرحله را بررسی کنید.
  • بسیاری از کاربران بیان می کنند که در مودم بیسیم شان از طریق کابل به اینترنت دسترسی دارند اما روی اتصال وایرلس خیر، یعنی درحالی که به وایرلس متصل هستند ولی به اینترنت بیسیم دسترسی ندارند در این حالت موارد زیر را به دقت بررسی کنید:
  • اولین مشکل ممکن از ناشی از آیتم قبلی یعنی شماره ۵ باشد. آیتم شماره ۵ را بررسی کنید.(یعنی از کانکشن PPPoE در ویندوز استفاده نکنید).
  • علت دیگر ممکن است از وجود دکمه خاموش روشن کردن وایرلس روی مودم ها باشد چون در مدل های خاصی دکمه ای جداگانه برای قطع و وصل وایرلس وجود داشته باشد و شما ناخواسته آنرا خاموش کرده باشید (البته در صورتی که اصلا به وایرلس دسترسی ندارید این حالت را چک کنید)
  • ممکن است تنظیمات آی پی کارت شبکه وایرلس دستگاه شما روی حالت دستی باشد. این مورد را چک کرده و روی اتوماتیک بگذارید .
  • در برخی موارد ممکن است درایور کارت شبکه وایرلس مشکل داشته باشد. سعی کنید آخرین درایور کارت شبکه دستگاه خود را دریافت و نصب کنید.
  • برای استفاده از مد PPPoE نیاز به تنظیم VPI و VCI روی مودم دارید. مقدار VPI معمولا ۰ و مقدار VCI معمولا ۳۵ است یعنی این مقادیر ممکن است در ISP های مختلف متفاوت باشد. این دو عدد را به درستی وارد کنید. اگر از این مقادیر مطمئن نیستید از ISP خود سوال کنید.
  • تقریبا در تمامی مودمها آیتمی به نام Dial On Demand (اتصال در صورت نیاز) وجود دارد. با فعال بودن آن، در صورتی که کامپیوتر های متصل به مودم، از اینترنت استفاده نکنند، پس از مدت کوتاهی مودم خود به خود از اینترنت قطع خواهد شد. این حالت برای جاهایی مناسب است که مدت زمان اتصال به اینترنت هم در صورت حساب مشتری تاثیر داشته و لحاظ میشود. در ایران ISP ها این مورد را در نظر نمیگیرند. توجه کنید که به محض اینکه کامپیوتری مجددا نیاز به اینترنت داشته باشد، مودم باز به صورت خودکار به اینترنت متصل میشود. اما در زمان قطع بودن اتصال، چراغ اینترنت مودم هم خاموش میشود و ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد. این آیتم در اکثر مودم ها بصورت پیش فرض غیرفعال است. اما برای اطمینان می توانید با استفاده از تصاویر مربوط به تنظیم مودم مکان انرا پیدا کرده و آنرا بررسی کنید که غیر فعال باشد. محل آن معمولا در صفحه ای قرار دارد که Username و Password اشتراک اینترنت را وارد میکنید.
  • یکی دیگر از مشکلات شایع در مودم های ADSL وجود نویز و خش خش روی تلفن متصل به همان خط، یا قطع شدن اینترنت همزمان با زنگ زدن یا زنگ خوردن تلفن می باشد، مطمئن باشید این مشکل ناشی از خرابی یا عدم اتصال درست اسپلیتر (با اسامی رایج دیگری مانند نویز گیر یا فیلتر …) می باشد. ابتدا از اتصال صحیح آن مطمئن شوید بدین صورت که خط تلفن به ورودی آن متصل و پورتهای خروجی اسپلیتر به تلفن و مودم بصورت صحیح وصل شوند. قبل از اسپلیتر هیچ خط تلفنی نباید متصل باشد. اگر فاصله بین مودم و دستگاه تلفن زیاد هست بهترین و تنها ترین راه اصلاح سیم کشی تلفن بوده تا دستگاه ها بصورت کاملا درست متصل شوند. از هیچ گونه راه ابتکاری خود استفاده نکنید!!.
  • برخی اوقات شما نمی توانید وارد صفحه تنظیمات مودم شوید تا بتوانید آنرا تنظیم کنید. این مشکل ممکن است به علت عدم تنظیم صحیح کارت شبکه کامپیوتر شما باشد، پس ابتدا اتصال کارت شبکه تان به مودم را مطالعه و بررسی کنید. علت دیگر ممکن است از وجود پروکســــــــی روی کامپیوتر شما باشد که باید آنرا غیر فعال یا حذف کنید.
  • در برخی موارد دستگاه بعد از چند ساعت کار بصورت خودکار قطع شده و باید خاموش روشن شده تا مجددا به اینترنت متصل شود. در این صورت هنگام تنظیم دقت کنید که گزینه ای به نام Keep Alive در برخی مودم ها وجود دارد که می توانید آنرا فعال کنید و عددی برای آن به دقیقه وارد نمایید. این گزینه در هر چند دقیقه یکبار (که شما انتخاب میکنید) یک بسته داده ارسال خواهد کرد تا ارتباط شما در صورتی که خود از اینترنت استفاده نمی کنید باز هم فعال نگه داشته شود.
  • مشکل دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید این است که با Username و Password پیش فرض مودم ها (که معمولا admin و admin) است نمیتوانید وارد تنظیمات مودم شوید، ابتدا با یک مرورگر دیگر این مورد را چک کنید مثلا با کروم گوگل یا فایرفاکس یا اپرا، اگه مشکل کماکان وجود داشت ممکن است Username و Password را قبلا عوض کرده و اکنون فراموش کرده اید پس تنها راه آن، ریست کردن صحیح دستگاه مودم است. دکمه ریست مودم را در حالی که روشن است برای حدود ۱۰ تا ۲۰ ثانیه نگه دارید و با دقت به چراغ های مودم نگاه کنید، در لحظه ریست چراغ ها همگی کامل روشن و خاموش خواهند شد که نشان دهنده ریست درست دستگاه است. چند لحظه صبر کنید تا مودم بصورت کامل روشن شده و سپس برای وارد شدن به تنظیمات تلاش کنید. دقت کنید که دوباره باید تنظیمات مودم را انجام دهید. اگر موفق به ریست مودم نشدید یا بعد از ریست دوباره امکان ورود به صفحه تنظیمات را ندارید ممکن است دستگاه شما ایراد داشته باشد.

کامپیوتر سروقد نماینده فروش اینترنت پرسرعت آسیاتک در مشهد

همچنین تعمیرات مودم پذیرفته میشود